Adviesbureau voor het Onderwijs
Email icon Home icon
  • Tip: Het gebruik van meerdere vraagvormen in een toets.

    Bericht opgesteld op March 28th, 2009 admin nog geen berichten

    hillfort logo Bij de constructie van toetsen kunnen docenten velerlei vraagvormen toepassen. Meerkeuzevragen, open vragen, stellingen, begripsvragen, enz. Zelf ben ik voorstander van het gebruik van meerdere vraagvormen in één toets omdat je dan meer mogelijkheden biedt voor een leerling om tot een beter resultaat te komen. Zoals er verschillende typen in leerstijlen zijn, zo zijn er ook verschillende typen in stijlen van het reproduceren van kennis. Door meerdere vraagvormen te gebruiken geef je de leerling de mogelijkheid beter aan te sluiten bij de eigen wijze van reproduceren. Ik geef bij het maken van een toets aan dat leerlingen niet persé de volgorde van de vragen moeten volgen. Een leerling kan vrij kiezen met welke vraagvormen die wil starten om zo vertrouwen op te doen voor de vraagvormen die de leerling minder liggen.

    Laat een bericht achter